FAQ

Merchant FAQ

How to use a CrediMax Point of Sale (POS) Terminal

  1. How to process a Payment (Credit Card / DebitCard)
  • Swipe/insert the card through the POS terminal
  • Key in the amount and press “Enter”
  • Ask the customer to enter his/her PIN code (if required)
  • The POS terminal will then Approve and print out the purchase receipt
  • Once approved, tear off the receipt and ask the Cardholder to sign if it is required, depending on the card
  • Verify the Cardholder’s signature on the receipt against the card if Signature was required
  • Keep the original singed copy and press “Enter” for the Cardholder’s copy.
  • To avoid fraud, pay attention to the cardholder's behavior
  • If you suspect behavior follow code 10 steps.
  1. A. How to process a Pre-Authorization Transaction (For Credit Cards Only)
  • Press menu and choose “Pre-Authorization”.
  • Insert/Swipe the card if available or manually enter the card number and expiry date on the POS terminal
  • Enter the amount and press “Enter” and wait for the approval
  • Once approved, the POS terminal will print out the “Authorization Receipt”
  • If approved, an authorization code will be generated on the receipt
  • Keep the receipt for future reference.
  1. B. How to Debit (Process) the Pre-Authorization Transaction.
  • Press menu and choose “Offline”.
  • Insert/Swipe the card or key-in the card number and the expiry date through the POS terminal
  • Enter the amount and press “Enter”
  • Enter the approval code obtained from “Authorization Receipt” and press “Enter”
  • Tear off the receipt and ask the Cardholder, if present, to sign.
  • Verify the Cardholder’s signature on the receipt against the card, if present.
  • Keep the original signed copy and press “Enter” again to print the Cardholder’s copy.

      3. How to process a Tip Transaction (For Restaurants Only)

  • Press menu and choose “Tips Comp”
  • Enter the Receipt Number and press “Enter”
  • Enter the tip amount and press “Enter”
  • Enter the total amount (Tips + Transaction Amount) and press “Enter”
  • Wait for the receipt print out.
  • Keep the original copy and press (Enter) for Cardholder’s copy (If Needed).

      4.How to Void a Transaction (For Credit Cards Only)

  • Press menu and choose “Void”
  • Enter the Receipt Number and press “Enter”
  • Enter the amount and press “Enter”
  • Tear off the receipt and attach it with the original receipt and press “Enter” to print the Cardholder’s copy.
  • Merchants should keep a copy for future reference

Note: Void Transactions are used for canceling the transaction immediately and it should be done before batch upload.

       5. How to print the Transaction Report

  • Press menu and choose “Report”
  • Choose from the below options:
  • F1 Card-Wise (Total amount of cards type)
  • F3 User-Wise (Full details of the transactions).
  • F4 -Wise (Full details of the transactions).
  • Press “Enter” to confirm
  • Wait for POS terminal to print out the Transaction Report.

       6. How to Re-print a Purchase Receipt

  • Press menu and choose “Reprint”
  • Enter the Receipt Number and press “Enter”
  • Press “Enter” again to confirm
  • Tear off the receipt and ask the Cardholder to sign, if required
  • Verify the Cardholder’s signature on the receipt against the card, if applicable. 

       7. How to Upload a the Transactions

  • Press menu and choose “Upload”
  • Press “Enter” to confirm
  • The Upload Report will be printed once process is completed

NOTE: A successful Upload will mention (Accepted) at the end of the report

الأسئلة المتكررة من جانب التجار

كيفية استخدام محطة نقطة البيع من كريدي مكس

كيف تتم عملية الشراء (بطاقات الائتمان / بطاقات الخصم)

  • مرر/أدخل البطاقة عبر محطة نقطة البيع.
  • اكتب المبلغ واضغط "إدخال".
  • اطلب من الزبون إدخال رقم التعريف الشخصي (إذا تطلب الأمر).
  • سوف يقوم الجهاز بإرسال "موافقة" وطباعة إيصال الشراء.
  • بعد الموافقة، انزع الإيصال واطلب من حامل البطاقة التوقيع إذا لزم الأمر، على حسب البطاقة.
  • تحقق من توقيع حامل البطاقة على الإيصال مقارنة بالتوقيع على البطاقة إذا كان التوقيع مطلوباً.
  • احتفظ بالنسخة الأصلية الموقع، واضغط " إدخال" للحصول على نسخة حامل البطاقة.
  • لتجنب عمليات الاحتيال، انتبه إلى سلوك حامل البطاقة.
  • إذا كان لديك أي شك بشأن سلوكه، اتبع خطوات الرمز 10.

(أ)- كيف تتم عمليات التحقق والتفويض المسبق (لبطاقات الائتمان فقط)

  • اضغط على القائمة، واختر "التفويض المسبق".
  • أدخل/مرر البطاقة إذا كانت موجودة أو أدخل رقم البطاقة وتاريخ الصلاحية يدوياً على محطة نقطة البيع.
  • أدخل المبلغ واضغط " إدخال " وانتظر الموافقة.
  • بعد الموافقة، سوف تطبع محطة نقطة البيع "إيصال التفويض".
  • في حالة الموافقة، سوف يتم إصدار رمز التفويض على الإيصال.
  • احتفظ بالإيصال للمرجعية في المستقبل.

(ب)- كيف تتم معاملة التفويض المسبق.

  • اضغط على القائمة، واختر "بدون اتصال إنترنت".
  • أدخل/مرر البطاقة أو أدخل رقم البطاقة وتاريخ الصلاحية على محطة نقطة البيع.
  • أدخل المبلغ واضغط " إدخال ".
  • أدخل رمز الموافقة الذي حصلت عليه من "إيصال التفويض"، واضغط " إدخال ".
  • انزع الإيصال واطلب توقيع حامل البطاقة، إذا كان موجوداً.
  • تحقق من توقيع حامل البطاقة على الإيصال مقارنة بالتوقيع على البطاقة إذا كانت موجودة.
  • احتفظ بالنسخة الأصلية الموقع، واضغط " إدخال " للحصول على نسخة حامل البطاقة.

- كيف تتم عملية دفع الإكراميات (للمطاعم فقط)

  • اضغط على القائمة واختر "استكمال عملية الإكراميات".
  • أدخل رقم الإيصال واضغط على " إدخال ".
  • أدخل مبلغ الإكرامية واضغط على " إدخال ".
  • أدخل إجمالي المبلغ (الإكرامية + مبلغ المعاملة)، واضغط " إدخال ".
  • انتظر حتى تتم طباعة الإيصال.
  • احتفظ بالنسخة الأصلية الموقع، واضغط " إدخال " للحصول على نسخة حامل البطاقة (إذا لزم الأمر).

كيف يتم إبطال معاملة (لبطاقات الائتمان فقط)

  • اضغط على القائمة واختر " إدخال ".
  • أدخل رقم الإيصال واضغط " إدخال ".
  • أدخل المبلغ واضغط " إدخال ".
  • أنزع الإيصال وأرفقه مع الإيصال الأصلي واضغط " إدخال " لطباعة نسخة حامل البطاقة.
  • يجب على التاجر الاحتفاظ بنسخة للمرجعية في المستقبل.

ملاحظة: تستخدم هذه المعاملات لإلغاء المعاملة على الفور ويجب أن تتم قبل تحميل مجموعة المعاملات.

كيف تطبع تقرير المعاملة

  • اضغط على القائمة واختر "تقرير".
  • اختر من التالي:
    • F1 على أساس البطاقة (إجمالي المبلغ لنوع البطاقة)
    • F3 على أساس المستخدم (البيانات الكاملة للمعاملات)
    • F4 على أساس التسلسل (التفاصيل الكاملة للمعاملات)
  • اضغط " إدخال " للتأكيد.
  • انتظر حتى تقوم محطة نقطة البيع بطباعة تقرير المعاملة.

كيف تعيد طباعة إيصال الشراء

  • اضغط على القائمة واختر "إعادة الطباعة".
  • أدخل رقم الإيصال واضغط " إدخال ".
  • اضغط " إدخال " مرة ثانية للتأكيد.
  • انزع الإيصال واطلب من حامل البطاقة التوقيع إذا لزم الأمر.
  • تحقق من توقيع حامل البطاقة على الإيصال مقارنة بالبطاقة، إذا أمكن ذلك.

كيفية تحميل المعاملات

  • اضغط على القائمة واختر "تحميل".
  • اضغط " إدخال " للتأكيد.
  • سيتم طباعة التقرير ما أن تستكمل العملية.

ملاحظة: في حالة نجاح عملية التحميل، سيتم كتابة (مقبول) في نهاية التقرير. 

 

 

Please Visit Youtube Channel of CrediMax : https://www.youtube.com/channel/UCnlPcrsrWZ9mAUF06oyCyXQ
Please Visit Facebook Page of CrediMax : https://www.facebook.com/credimaxbscbh

Financing company licensed by Central bank of Bahrain.